گروه توسعه کسب و کار ویرا

هدف رویایی است که دارای مهلت است. " ناپلئون هیل"

چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ق.ظ

 جمله را کامل کنید: نام تجاری ما تنها... است که...

در اولین جای خالی، نام طبقه‌ی کالا را بگذارید(پیتزا منجمد، تعمیر کامپیوتر ...) و در جای خالی دوم، زاگ خود را توصیف کنید. (که مزه‌ی ناپل را می‌دهد، که با یک تلفن، کامپیوتر شما تعمیر می‌شود).


اگر نمی‌توانید آن را خلاصه کنید و کلمه‌ی تنها را به کار برید، پس شما زاگ ندارید. بهترین راه، تهیه‌ی یک فهرست از رقبایی است که ممکن است این ادعاها را داشته باشند و سپس گام بعد، تعیین استراتژی متفاوت از آن‌ها است.

به خاطر داشته باشید یک زاگ فقط تمایز به تنهایی نیست بلکه، تمایز باید بنیادی باشد. بنابراین زمانی که بانک محلی من پوستر بزرگی را نصب می‌کند و می‌نویسد: خوب، از زمان 1878، آیا مفهوم و خدمت خاصی را به من معرفی می‌کند؟


زاگ، اقدامی است که سیتی بانک انجام داد؛ زمانی که با شعار (غنی زندگی کنید) یا (برای برگشت سرمایه‌ی تضمین شده، گل بخرید) خود را به عنوان ضد بانک جایگاه سازی کرد.




(منحصربه فرد بودن)، آزمون صحت زاگ است؛ اگر نمی‌توانید منحصر به فرد باشید، به عقب برگردید و از اول شروع کنید. آیا ایده‌ی کافی شاپ از آزمون "منحصر به فرد بودن "سربلند بیرون می‌آید. بیایید در مورد آن بحث کنیم. (نام تجاری ما تنها زنجیره‌ی کافی‌شاپ‌هایی است که انجمن آموزش قهوه را در سرتاسر دنیا راه می‌اندازد.). حتی با این جمله‌ی ساده می‌بینید که 3 مشخصه‌ی منحصر به فرد، نام تجاری ما را متمایز خواهد کرد: (به جای یک محل جدا، یک زنجیره است)، (یک انجمن است نه فقط تعدادی مشتری)، و (بر مبنای آموزش پایه ریزی می‌شود نه فقط لذت).


حال که اصل را فهمیدیم، انواع دیگری از تمرینات (منحصربه فرد بودن) را به منظور کمک بیش‌تر انجام می‌دهیم. درست مانند الگوی خبرنگاران در خبرسازی و داستان سرایی.


طبقه‎‌ی کالای شما چیست؟ چه طور از دیگران متفاوت هستید؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ کجا هستند؟ چه زمانی به شما نیاز دارند و چرا شما برای آن‌ها مهم هستید؟

  • روابط عمومی