گروه توسعه کسب و کار ویرا

هدف رویایی است که دارای مهلت است. " ناپلئون هیل"

ارزشگذاری سهام

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶ ق.ظ

ارزشگذاری سهام و تهیه گزارش قیمت پایه سهم یکی از مهمترین خدمات مرکز ارزش‌گذاری برند ویرا در حوزه ارزشگذاری می‌باشد. خدمات ارزشگذاری این مرکز بر اساس آئین نامه اجرائی شیوه های قیمت گذاری بنگاه ها موضوع مصوب شماره 63/2/196514/210778 مورخ 1387/12/20 شورای عالی سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی انجام می‌پذیرد.

به طور کلی هر دارایی اعم از مشهود یا نامشهود ارزش اقتصادی دارد. تعیین ارزش به این سادگی نیست که گروهی از افراد تصور میکنند، ارزش هر دارایی به عوامل مختلفی مانند بنگاهی که ارزشگذاری برای آن صورت می‌گیرد (در ابعادی نظیر نوع کسب و کار، موقیعیت جغرافیایی، تنوع ارائه خدمات و محصولات و ...) نوع ارزشی که باید اندازه‌گیری شود، زمانی که برآورد ارزش صورت می‌گیرد و هدف از ارزش‌گذاری بستگی دارد.

ارزش یک مفهوم ایستا یا مشابه با مفاهیم دیگر نیست. ارزش هر دارایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در زمانهای مختلف ممکن است تغییر کنند. افراد اغلب ارزش را "آن چیزی که می‌ارزد" تعریف میکنند و در زمانی که می‌شنوند ارزش چیزی فراتر از این است، شگفت‌زده میشوند. ارزش، به عواملی نظیر تخصص فرد یا موسسه‌ای که ارزیابی را انجام میدهد، هدف از ارزشگذاری، زمان و مجموعه‌ای از عوامل دیگر بستگی دارد.

ارزش یک مفهوم ایستا یا مشابه با مفاهیم دیگر نیست. ارزش هر دارایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در زمانهای مختلف ممکن است تغییر کنند. افراد اغلب ارزش را "آن چیزی که می‌ارزد" تعریف میکنند و در زمانی که می‌شنوند ارزش چیزی فراتر از این است، شگفت‌زده میشوند. ارزش، به عواملی نظیر تخصص فرد یا موسسه‌ای که ارزیابی را انجام میدهد، هدف از ارزشگذاری، زمان و مجموعه‌ای از عوامل دیگر بستگی دارد.

در نتیجه مفاهیم مختلفی برای ارزش وجود دارد و بیان مفاهیم مختلف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از مفاهیم ارزش‌ به شرح زیر هستند:

  • ارزش اسمی
  • ارزش دفتری یا ارزش ویژه
  • ارزش انحلال (جایگزینی)
  • ارزش بازدهی
  • ارزش بازار
  • ارزش ذاتی

مرکز ارزش‌گذاری برند ویرا، سه روش اصلی را در ارزشگذاری سهام شرکتها و موسسات به کار می‌گیرد:

  1. ارزش‌گذاری مبتنی بر درآمد یا سود (روش درآمدی، سودآوری یا Income-Approach)
  2. ارزش‌گذاری مبتنی بر ضرایب قیمتی (مدل ضرائب نسبتی)
  3. ارزش‌گذاری دارایی محور (Asset-Base)

  در روش سودآوری یا درآمدی از انواع مدلهای زیر استفاده می‌شود:

  • مدل جریان نقد آزاد شرکت (FCFF)
  • مدل جریان نقد آزاد حقوق صاحبان سهام (FCFE)
  • مدل تنزیل سود نقدی(DDM)
  • مدل ارزش افزوده اقتصادی(EVA)
  • مدل درآمد پسماند(RI)
  • مدل ارزش فعلی تعدیل شده (APV)

   در روش ضرائب قیمتی از انواع مدلهای زیر استفاده می‌شود: 

  • مدل ضرائب نسبی مقایسه‌ای
  • نسبت قیمت به سود یا ارزش بازار به سود خالص
  • نسبت قیمت به فروش
  • نسبت قیمت به ارزش دفتری
  • نسبت قیمت به جریان نقد
  • نسبت قیمت به سود عملیاتی

در روش ارزشگذاری مبتنی بر دارایی، از انواع مدل‌های زیر استفاده می‌شود:

  • روش ارزش خالص دارایی(NAV)
  • روش ارزش دفتری تعدیل شده 

  • روابط عمومی